Organizacja studiów
Studia trwają 15 miesięcy. Słuchacze uczestniczą w 16 zjazdach, co daje w sumie 240 godzin zajęć. Program podzielony jest na 3 główne bloki tematyczne, w skład których wchodzą konkretne moduły. 

Opiekun merytoryczny programu
Opiekunem merytorycznym programu jest Grzegorz Szałajko, doradca strategiczny i menedżer projektów. 

Zaliczenie

  • Blok podstaw zarządzania przedsiębiorstwem

Słuchacz musi zaliczyć każdy moduł tego bloku. O formie zaliczenia decydują wykładowcy. Są to prace zaliczeniowe, projekty, testy lub egzaminy.

  • Blok zarządzania projektami

Praca zaliczeniowa ma charakter studium przypadku na bazie rzeczywistego projektu o otoczenia biznesowego słuchacza. Powinna zawierać kompleksową analizę konkretnego projektu lub programu począwszy od uzasadnienia biznesowego, poprzez przygotowanie planów zarządzania, przykładowe dokumenty planistyczne, aż po dobór metod utrzymania i pomiaru efektów biznesowych. Warunkiem zaliczenia jest przedstawienie projektu oraz jego obrona.

Dyplom
Warunkiem ukończenia studiów jest pozytywne zaliczenie wszystkich modułów oraz przedstawienie i obrona projektu. Absolwenci programu otrzymują dyplom ukończenia studiów MBA - Project Management wystawiony przez Wyższą Szkołę Bankową w Poznaniu, wraz z wykazem zaliczonych modułów i uzyskanymi ocenami.

 

Blok podstaw zarządzania przedsiębiorstwem – 80 godz.
Celem tego bloku jest zrozumienie przez słuchaczy zasad funkcjonowania organizacji, zarówno pod kątem budowania jej pozycji na rynku jak i procesów wewnętrznych. Jest to fundament do skutecznego realizowania programów i projektów w sposób, który zarówno dostarcza wartość organizacji, jak i w naturalny sposób wpisuje się w jej codzienną działalność.

Zarządzanie strategiczne (16h)
Głównym celem modułu jest zdobycie przez słuchaczy praktycznych umiejętności w zakresie budowy skutecznej strategii, zarówno pod kątem rozwoju przedsiębiorstwa jak i przygotowania fundamentów do zarządzania portfelem programów i projektów.

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • po co firmie strategia?
  • podstawy strategii niebieskich oceanów
  • misja i wizja organizacji w praktyce
  • tożsamość organizacji
  • zarządzanie przez wartości
  • podstawy budowania modeli biznesowych
  • użycie SWOT w analizie ryzyka biznesowego
  • definiowanie celów strategicznych
  • operacjonalizacja strategii (podstawy balanced scorecard).

Zarządzanie procesami i podstawy lean (16h)
Głównym celem modułu jest zrozumienie przez słuchaczy fundamentów zarządzania procesowego, w szczególności pod kątem jego roli w zarządzaniu projektami istotnie wpływającymi na procesy (np. projekty transformacyjne) oraz wymagającymi silnego zaangażowania organizacji liniowej (np. wdrożenia nowych produktów).

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • podstawy zarządzania w oparciu o procesy
  • role w zarządzaniu procesowym
  • budowanie balansu pomiędzy procesami a projektami
  • budowanie kultury ciągłego doskonalenia
  • mapowanie strumienia wartości
  • rola wskaźników w zarządzaniu procesami
  • zarządzanie wizualne
  • podstawy lean management
  • podstawy six sigma
  • narzędzia IT wspierające zarządzanie procesami.

Zarządzanie produktami i usługami (16h)
Zarządzanie produktami i usługami jest jednym z obszarów, które nieustannie wchodzą w interakcję z zarządzaniem projektami. Dlatego kluczowe jest poznanie przez słuchaczy fundamentów tej dziedziny wiedzy oraz zrozumienie w jaki sposób skutecznie realizować projekty wpływające na ten obszar zarządzania organizacją.

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • podstawy zarządzania cyklem życia produktów i usług
  • zwinne podejście do wytwarzania produktów
  • rola menedżera produktu
  • zarządzanie portfelem produktów i usług
  • usługi wewnętrzne w organizacji i podstawy outsourcingu
  • rola dostawców i budowanie relacji z nimi
  • procesy projektowania produktów w różnych branżach
  • budowanie wartości dodanej
  • podstawy design thinking
  • ciągłe doskonalenie produktów
  • metody analizy rentowności produktów
  • interakcja pomiędzy zarządzaniem projektami i produktami.

Zarządzanie zasobami ludzkimi (8h)
Głównym celem modułu jest rozwój umiejętności związanych z procesem doboru pracowników, oceną ich potencjału oraz ich rozwojem.

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • rola zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji
  • menedżer HR – sylwetka zawodowa
  • diagnoza funkcji personalnej – narzędzia, cele, rezultaty, korzyści
  • mapowanie i zarządzanie kluczowymi procesami HR
  • metody diagnozy i budowania kompetencji.

Analiza rynku i marketing (8h)
Głównym celem modułu jest przekazanie wiedzy z zakresu marketingu w ujęciu menedżerskim. Uczestnicy modułu zostaną zapoznani z najnowszymi trendami w zakresie budowania strategii, marketingu, zarządzania marką i komunikacji marketingowej.

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • strategia marketingowa
  • metody analizy rynku
  • kształtowanie przewagi konkurencyjnej
  • marketingowe zarządzanie produktem
  • zarządzanie marką
  • strategia cen, dystrybucji i promocji.

Finanse dla menedżerów i podstawy rachunkowości zarządczej (16h)
Głównym celem modułu jest zrozumienie istoty i zasad tworzenia bazy informacyjnej, wynikającej z obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych jednostek, a także rozwinięcie umiejętności wykorzystywania rachunkowości do podejmowania operacyjnych i strategicznych decyzji finansowych.

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • zawartość podstawowych sprawozdań finansowych
  • analiza i interpretacja danych finansowych
  • główne wskaźniki efektywności finansowej (KPI)
  • mechanizmy finansowania inwestycji (CAPEX)
  • układanie strategii inwestycyjnej
  • formułowanie planów i budżetów
  • cykl operacyjny i cykl konwersji w przedsiębiorstwie.

Blok kompetencji menedżerskich – 16 godz.
Rolą tego bloku jest rozwinięcie podstawowych kompetencji menedżerskich, koniecznych do skutecznej realizacji programów i projektów.

Kultura organizacyjna i zarządzanie zmianą (8h)
Głównym celem modułu jest zapoznanie uczestników z koncepcją kultury organizacyjnej, jej wpływem na funkcjonowanie organizacji, zwłaszcza z punktu widzenia praktyk organizacyjnych oraz możliwości wprowadzania zmian.

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • kultura organizacyjna – podstawowe założenia, elementy składowe
  • systemy organizacyjne – „twarde” i „społeczne”
  • organizacja jako umowa
  • modele kultury organizacyjnej
  • organizacja rutyn firmowych
  • przetwarzanie informacji w kulturach i podejmowanie decyzji
  • kultury silne i słabe
  • różnicowanie kulturowe organizacji
  • „zarządzanie” kulturą organizacyjną
  • wpływ kultury na uczenie się organizacyjne – LC – współczynnik uczenia się
  • zmiana – opór przed zmianą, praca ze zmianą, zarządzanie zmianami.

Negocjacje w biznesie (8h)
Głównym celem modułu jest zdobycie wiedzy niezbędnej do analizy sytuacji negocjacyjnej, przygotowania się w kluczowych aspektach do negocjacji i ich sprawnego przeprowadzenia oraz podniesienie umiejętności w tych obszarach.

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • kluczowe aspekty sytuacji negocjacyjnej: cele negocjacji, górna linia i punkt oporu, BATNA, ZOPA, kwestie, stanowiska
  • analiza sytuacji negocjacyjnej z perspektywy teorii gier
  • prowadzenie negocjacji – negocjacje złożone, strategie szachowe w negocjacjach
  • perswazja w negocjacjach, obrona przed manipulacjami.

Blok zarządzania projektami – 144 godz.
Jest to kluczowy blok w programie PM MBA, zbudowany na bazie najnowszej edycji międzynarodowego standardu PMBOK® Guide wydawanego przez Project Management Institute, Inc. (PMI®). Ukończenie kompletu zajęć oraz indywidualne przygotowania na bazie wskazówek prowadzących dają fundament wiedzy konieczny do przystąpienia do certyfikacji CAPM® lub PMP®.

Ostatnie dwa moduły tego bloku stanowią uzupełnienie wiedzy zawartej w PMBOK® Guide o kontekst portfela i programu oraz wprowadzają słuchaczy w metody zwinne, które od lat zwiększają swoją popularność na rynku.

Wprowadzenie do zarządzania projektami (8h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • definicje projektu, portfela i programu
  • wpływ struktur organizacyjnych na projekt
  • interakcje pomiędzy portfelem, programem a projektem
  • identyfikacja czynników środowiskowych projektu oraz ich wpływu na planowanie
    i realizację
  • cykl życia projektu
    • konsekwencje różnych konfiguracji faz projektu (jedna faza, sekwencyjne, równoległe)
    • powody i konsekwencje różnych podejść do planowania (przewidywalne, iteracyjne, adaptatywne/zwinne)
  • ograniczenia poza „żelaznym trójkątem”
  • cykl Deminga (PDCA)
  • procesy w projekcie
    • grupy procesów
    • rola na poszczególnych etapach projektu
    • ciągłe doskonalenie procesów zarządzania projektem.

Zarządzanie integracją projektu (8h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • inicjacja projektu
    • uzasadnienie biznesowe
    • relacja pomiędzy PM’em a sponsorem
    • rola karty projektu
  • budowanie planu zarządzania projektem
    • rola planów zarządzania
    • kluczowe plany bazowe
    • inne dokumenty (np. rejestry)
  • zintegrowane zarządzanie zmianami
    • budowa i rola ciał zarządzających zmianami
    • procesy zarządzania zmianami w praktyce
    • zarządzanie konfiguracją w praktyce
  • powiązania pomiędzy procesami planowania, realizacji, monitorowania i zarządzaniem zmianą
  • zamykanie projektu krok po kroku.

Zarządzanie zakresem projektu (8h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • różnice pomiędzy wymaganiami a zakresem
  • techniki zbierania i śledzenia wymagań
  • różne podejścia do planowania zakresu
    • sztywny zakres
    • rolling-wave planning
    • podejście zwinne
  • podstawy tworzenia WBS
  • przeznaczenie i powiązania pomiędzy WBS, diagramem sieciowym i wykresem Gantta
  • odbiór produktów cząstkowych projektu
  • monitorowanie zakresu i potencjalne problemy (scope creep, gold plating).

Zarządzanie harmonogramem projektu (8h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • różnice pomiędzy pakietami prac a zadaniami i ich praktyczne konsekwencje
  • pracochłonność vs. czas trwania
  • techniki szacowania zasobów i czasu trwania zadań
  • struktura podziału zasobów (RBS) i jej rola w planowaniu
  • rola diagramu sieciowego w planowaniu
  • harmonogramowanie
    • ścieżka krytyczna
    • wprowadzenie do łańcucha krytycznego
    • harmonogramowanie w podejściu zwinnym
  • techniki optymalizacji harmonogramu i ryzyka z nimi związane
  • podejścia do monitorowania harmonogramu.

Zarządzanie kosztami projektu (8h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • podstawy estymacji kosztów
  • poziomy szacowania na różnych etapach projektu
  • proces budżetowania projektu
  • finansowanie projektu – koordynacja wpływów z wydatkami
  • rezerwy budżetowe – rodzaje i rola
  • monitorowanie projektu przy pomocy metody Earned Value:
    • podstawy metody
    • podstawowe wskaźniki (SPI, SV, CPI, CV, EAC) i ich interpretacja.

Zarządzanie zasobami, zespołami projektowymi i rozwój kompetencji przez projekty (16h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • szacowanie zasobów
  • procesy zarządzania zespołem w praktyce
  • planowanie zarządzania zespołem
  • typowe błędy w ocenie kompetencji i rekrutacji
  • fazy rozwoju zespołu – model Tuckmana
  • źródła władzy w zespole i związane z nimi ryzyka
  • podejścia do konfliktów i ich skuteczność
  • motywacja w zespole projektowym
    • Maslow
    • Herzberg
    • McClelland.

Zarządzanie dostawami w projekcie (8h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • procesy i kluczowe dokumenty związane z zamówieniami
  • rodzaje kontraktów i związane z nimi ryzyka dla poszczególnych stron
  • budowanie skutecznej współpracy z dostawcami
  • metody nadzoru prac realizowanych przez dostawców.

Zarządzanie ryzykiem w projekcie (16h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • apetyt i tolerancja na ryzyko
  • ryzyko a niepewność
  • cykl zarządzania ryzykiem
  • rola struktury podziału ryzyk (RBS)
  • narzędzia identyfikacji
  • analiza jakościowa i ilościowa
  • metajęzyk ryzyka i jego wpływ na możliwe momenty wpływu na ryzyko
  • odpowiedzi na zagrożenia
  • ryzyka wtórne i rezydualne
  • praktyczne podejście do zarządzania szansami
  • komunikacja ryzyka
  • powiązania procesów zarządzania ryzykiem z pozostałą częścią planów.

Zarządzanie interesariuszami i komunikacją w projekcie (16h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • identyfikacja interesariuszy
  • różne podejścia do analizy interesariuszy
  • planowanie strategii wobec interesariuszy
  • zarządzanie zaangażowaniem interesariuszy w praktyce (w tym kluczowe kompetencje po stronie PM’a)
  • struktura procesu komunikacji i ryzyka w poszczególnych jej elementach
  • plan zarządzania komunikacją – rola i przykładowa struktura
  • raportowanie w projekcie – podsumowanie procesu i praktyczne wskazówki.

Zarządzanie jakością w projekcie (16h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • jakość a klasa – różnice i ich konsekwencje w projekcie
  • dokładność a precyzja – typowe błędy i ich konsekwencje
  • filozofia zarządzania jakością – kluczowe zasady
  • koszty jakości
  • pułapki i konsekwencje podejścia opartego na testach
  • kontrola a zapewnienie jakości
  • podstawowe narzędzia zarządzania jakością
  • ciągłe doskonalenie procesów zarządzania.

Zarządzanie portfelami i programami (16h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • cykl życia portfela projektów i programów
  • powiązanie portfela ze strategią
  • role w zarządzaniu portfelem
  • metody selekcji programów i projektów
  • metody wizualizacji portfela
  • priorytetyzacja i optymalizacja komponentów portfela
  • cykl życia programamu
  • role w zarządzaniu programem
  • ład vs. zarządzanie w programie
  • zarządzanie złożonością w programach
  • zarządzanie korzyściami programu
  • zarządzanie projektami w kontekście programu
  • programy transformacyjne.

Zwinne zarządzanie projektami (16h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • fundamenty zwinności
  • przegląd najpopularniejszych metod zwinnych
  • metody zwinne w różnych branżach - przykłady
  • wprowadzenie do Kanban
  • wprowadzenie do Scrum
  • skalowanie metod zwinnych
  • budowanie środowiska do zwinnej realizacji projektów.