Organizacja studiów
Studia trwają 15 miesięcy. Słuchacze uczestniczą w 16 zjazdach, co daje w sumie 240 godzin zajęć. Program podzielony jest na 3 główne bloki tematyczne, w skład których wchodzą konkretne moduły.
Opiekun merytoryczny programu
Opiekunem merytorycznym programu jest Grzegorz Szałajko, doradca strategiczny i menedżer projektów.
Zaliczenie
- Blok podstaw zarządzania przedsiębiorstwem
Słuchacz musi zaliczyć każdy moduł tego bloku. O formie zaliczenia decydują wykładowcy. Są to prace zaliczeniowe, projekty, testy lub egzaminy.
- Blok zarządzania projektami
Praca zaliczeniowa ma charakter studium przypadku na bazie rzeczywistego projektu o otoczenia biznesowego słuchacza. Powinna zawierać kompleksową analizę konkretnego projektu lub programu począwszy od uzasadnienia biznesowego, poprzez przygotowanie planów zarządzania, przykładowe dokumenty planistyczne, aż po dobór metod utrzymania i pomiaru efektów biznesowych. Warunkiem zaliczenia jest przedstawienie projektu oraz jego obrona.
Dyplom
Warunkiem ukończenia studiów jest pozytywne zaliczenie wszystkich modułów oraz przedstawienie i obrona projektu. Absolwenci programu otrzymują dyplom ukończenia studiów MBA - Project Management wystawiony przez Wyższą Szkołę Bankową w Poznaniu, wraz z wykazem zaliczonych modułów i uzyskanymi ocenami.
Blok podstaw zarządzania przedsiębiorstwem – 80 godz.
Celem tego bloku jest zrozumienie przez słuchaczy zasad funkcjonowania organizacji, zarówno pod kątem budowania jej pozycji na rynku jak i procesów wewnętrznych. Jest to fundament do skutecznego realizowania programów i projektów w sposób, który zarówno dostarcza wartość organizacji, jak i w naturalny sposób wpisuje się w jej codzienną działalność.
Zarządzanie strategiczne (16h)
Głównym celem modułu jest zdobycie przez słuchaczy praktycznych umiejętności w zakresie budowy skutecznej strategii, zarówno pod kątem rozwoju przedsiębiorstwa jak i przygotowania fundamentów do zarządzania portfelem programów i projektów.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- po co firmie strategia?
- podstawy strategii niebieskich oceanów
- misja i wizja organizacji w praktyce
- tożsamość organizacji
- zarządzanie przez wartości
- podstawy budowania modeli biznesowych
- użycie SWOT w analizie ryzyka biznesowego
- definiowanie celów strategicznych
- operacjonalizacja strategii (podstawy balanced scorecard).
Zarządzanie procesami i podstawy lean (16h)
Głównym celem modułu jest zrozumienie przez słuchaczy fundamentów zarządzania procesowego, w szczególności pod kątem jego roli w zarządzaniu projektami istotnie wpływającymi na procesy (np. projekty transformacyjne) oraz wymagającymi silnego zaangażowania organizacji liniowej (np. wdrożenia nowych produktów).
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- podstawy zarządzania w oparciu o procesy
- role w zarządzaniu procesowym
- budowanie balansu pomiędzy procesami a projektami
- budowanie kultury ciągłego doskonalenia
- mapowanie strumienia wartości
- rola wskaźników w zarządzaniu procesami
- zarządzanie wizualne
- podstawy lean management
- podstawy six sigma
- narzędzia IT wspierające zarządzanie procesami.
Zarządzanie produktami i usługami (16h)
Zarządzanie produktami i usługami jest jednym z obszarów, które nieustannie wchodzą w interakcję z zarządzaniem projektami. Dlatego kluczowe jest poznanie przez słuchaczy fundamentów tej dziedziny wiedzy oraz zrozumienie w jaki sposób skutecznie realizować projekty wpływające na ten obszar zarządzania organizacją.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- podstawy zarządzania cyklem życia produktów i usług
- zwinne podejście do wytwarzania produktów
- rola menedżera produktu
- zarządzanie portfelem produktów i usług
- usługi wewnętrzne w organizacji i podstawy outsourcingu
- rola dostawców i budowanie relacji z nimi
- procesy projektowania produktów w różnych branżach
- budowanie wartości dodanej
- podstawy design thinking
- ciągłe doskonalenie produktów
- metody analizy rentowności produktów
- interakcja pomiędzy zarządzaniem projektami i produktami.
Zarządzanie zasobami ludzkimi (8h)
Głównym celem modułu jest rozwój umiejętności związanych z procesem doboru pracowników, oceną ich potencjału oraz ich rozwojem.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- rola zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji
- menedżer HR – sylwetka zawodowa
- diagnoza funkcji personalnej – narzędzia, cele, rezultaty, korzyści
- mapowanie i zarządzanie kluczowymi procesami HR
- metody diagnozy i budowania kompetencji.
Analiza rynku i marketing (8h)
Głównym celem modułu jest przekazanie wiedzy z zakresu marketingu w ujęciu menedżerskim. Uczestnicy modułu zostaną zapoznani z najnowszymi trendami w zakresie budowania strategii, marketingu, zarządzania marką i komunikacji marketingowej.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- strategia marketingowa
- metody analizy rynku
- kształtowanie przewagi konkurencyjnej
- marketingowe zarządzanie produktem
- zarządzanie marką
- strategia cen, dystrybucji i promocji.
Finanse dla menedżerów i podstawy rachunkowości zarządczej (16h)
Głównym celem modułu jest zrozumienie istoty i zasad tworzenia bazy informacyjnej, wynikającej z obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych jednostek, a także rozwinięcie umiejętności wykorzystywania rachunkowości do podejmowania operacyjnych i strategicznych decyzji finansowych.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- zawartość podstawowych sprawozdań finansowych
- analiza i interpretacja danych finansowych
- główne wskaźniki efektywności finansowej (KPI)
- mechanizmy finansowania inwestycji (CAPEX)
- układanie strategii inwestycyjnej
- formułowanie planów i budżetów
- cykl operacyjny i cykl konwersji w przedsiębiorstwie.
Blok kompetencji menedżerskich – 16 godz.
Rolą tego bloku jest rozwinięcie podstawowych kompetencji menedżerskich, koniecznych do skutecznej realizacji programów i projektów.
Kultura organizacyjna i zarządzanie zmianą (8h)
Głównym celem modułu jest zapoznanie uczestników z koncepcją kultury organizacyjnej, jej wpływem na funkcjonowanie organizacji, zwłaszcza z punktu widzenia praktyk organizacyjnych oraz możliwości wprowadzania zmian.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- kultura organizacyjna – podstawowe założenia, elementy składowe
- systemy organizacyjne – „twarde” i „społeczne”
- organizacja jako umowa
- modele kultury organizacyjnej
- organizacja rutyn firmowych
- przetwarzanie informacji w kulturach i podejmowanie decyzji
- kultury silne i słabe
- różnicowanie kulturowe organizacji
- „zarządzanie” kulturą organizacyjną
- wpływ kultury na uczenie się organizacyjne – LC – współczynnik uczenia się
- zmiana – opór przed zmianą, praca ze zmianą, zarządzanie zmianami.
Negocjacje w biznesie (8h)
Głównym celem modułu jest zdobycie wiedzy niezbędnej do analizy sytuacji negocjacyjnej, przygotowania się w kluczowych aspektach do negocjacji i ich sprawnego przeprowadzenia oraz podniesienie umiejętności w tych obszarach.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- kluczowe aspekty sytuacji negocjacyjnej: cele negocjacji, górna linia i punkt oporu, BATNA, ZOPA, kwestie, stanowiska
- analiza sytuacji negocjacyjnej z perspektywy teorii gier
- prowadzenie negocjacji – negocjacje złożone, strategie szachowe w negocjacjach
- perswazja w negocjacjach, obrona przed manipulacjami.
Blok zarządzania projektami – 144 godz.
Jest to kluczowy blok w programie PM MBA, zbudowany na bazie najnowszej edycji międzynarodowego standardu PMBOK® Guide wydawanego przez Project Management Institute, Inc. (PMI®). Ukończenie kompletu zajęć oraz indywidualne przygotowania na bazie wskazówek prowadzących dają fundament wiedzy konieczny do przystąpienia do certyfikacji CAPM® lub PMP®.
Ostatnie dwa moduły tego bloku stanowią uzupełnienie wiedzy zawartej w PMBOK® Guide o kontekst portfela i programu oraz wprowadzają słuchaczy w metody zwinne, które od lat zwiększają swoją popularność na rynku.
Wprowadzenie do zarządzania projektami (8h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- definicje projektu, portfela i programu
- wpływ struktur organizacyjnych na projekt
- interakcje pomiędzy portfelem, programem a projektem
- identyfikacja czynników środowiskowych projektu oraz ich wpływu na planowanie
i realizację - cykl życia projektu
- konsekwencje różnych konfiguracji faz projektu (jedna faza, sekwencyjne, równoległe)
- powody i konsekwencje różnych podejść do planowania (przewidywalne, iteracyjne, adaptatywne/zwinne)
- ograniczenia poza „żelaznym trójkątem”
- cykl Deminga (PDCA)
- procesy w projekcie
- grupy procesów
- rola na poszczególnych etapach projektu
- ciągłe doskonalenie procesów zarządzania projektem.
Zarządzanie integracją projektu (8h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- inicjacja projektu
- uzasadnienie biznesowe
- relacja pomiędzy PM’em a sponsorem
- rola karty projektu
- budowanie planu zarządzania projektem
- rola planów zarządzania
- kluczowe plany bazowe
- inne dokumenty (np. rejestry)
- zintegrowane zarządzanie zmianami
- budowa i rola ciał zarządzających zmianami
- procesy zarządzania zmianami w praktyce
- zarządzanie konfiguracją w praktyce
- powiązania pomiędzy procesami planowania, realizacji, monitorowania i zarządzaniem zmianą
- zamykanie projektu krok po kroku.
Zarządzanie zakresem projektu (8h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- różnice pomiędzy wymaganiami a zakresem
- techniki zbierania i śledzenia wymagań
- różne podejścia do planowania zakresu
- sztywny zakres
- rolling-wave planning
- podejście zwinne
- podstawy tworzenia WBS
- przeznaczenie i powiązania pomiędzy WBS, diagramem sieciowym i wykresem Gantta
- odbiór produktów cząstkowych projektu
- monitorowanie zakresu i potencjalne problemy (scope creep, gold plating).
Zarządzanie harmonogramem projektu (8h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- różnice pomiędzy pakietami prac a zadaniami i ich praktyczne konsekwencje
- pracochłonność vs. czas trwania
- techniki szacowania zasobów i czasu trwania zadań
- struktura podziału zasobów (RBS) i jej rola w planowaniu
- rola diagramu sieciowego w planowaniu
- harmonogramowanie
- ścieżka krytyczna
- wprowadzenie do łańcucha krytycznego
- harmonogramowanie w podejściu zwinnym
- techniki optymalizacji harmonogramu i ryzyka z nimi związane
- podejścia do monitorowania harmonogramu.
Zarządzanie kosztami projektu (8h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- podstawy estymacji kosztów
- poziomy szacowania na różnych etapach projektu
- proces budżetowania projektu
- finansowanie projektu – koordynacja wpływów z wydatkami
- rezerwy budżetowe – rodzaje i rola
- monitorowanie projektu przy pomocy metody Earned Value:
- podstawy metody
- podstawowe wskaźniki (SPI, SV, CPI, CV, EAC) i ich interpretacja.
Zarządzanie zasobami, zespołami projektowymi i rozwój kompetencji przez projekty (16h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- szacowanie zasobów
- procesy zarządzania zespołem w praktyce
- planowanie zarządzania zespołem
- typowe błędy w ocenie kompetencji i rekrutacji
- fazy rozwoju zespołu – model Tuckmana
- źródła władzy w zespole i związane z nimi ryzyka
- podejścia do konfliktów i ich skuteczność
- motywacja w zespole projektowym
- Maslow
- Herzberg
- McClelland.
Zarządzanie dostawami w projekcie (8h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- procesy i kluczowe dokumenty związane z zamówieniami
- rodzaje kontraktów i związane z nimi ryzyka dla poszczególnych stron
- budowanie skutecznej współpracy z dostawcami
- metody nadzoru prac realizowanych przez dostawców.
Zarządzanie ryzykiem w projekcie (16h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- apetyt i tolerancja na ryzyko
- ryzyko a niepewność
- cykl zarządzania ryzykiem
- rola struktury podziału ryzyk (RBS)
- narzędzia identyfikacji
- analiza jakościowa i ilościowa
- metajęzyk ryzyka i jego wpływ na możliwe momenty wpływu na ryzyko
- odpowiedzi na zagrożenia
- ryzyka wtórne i rezydualne
- praktyczne podejście do zarządzania szansami
- komunikacja ryzyka
- powiązania procesów zarządzania ryzykiem z pozostałą częścią planów.
Zarządzanie interesariuszami i komunikacją w projekcie (16h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- identyfikacja interesariuszy
- różne podejścia do analizy interesariuszy
- planowanie strategii wobec interesariuszy
- zarządzanie zaangażowaniem interesariuszy w praktyce (w tym kluczowe kompetencje po stronie PM’a)
- struktura procesu komunikacji i ryzyka w poszczególnych jej elementach
- plan zarządzania komunikacją – rola i przykładowa struktura
- raportowanie w projekcie – podsumowanie procesu i praktyczne wskazówki.
Zarządzanie jakością w projekcie (16h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- jakość a klasa – różnice i ich konsekwencje w projekcie
- dokładność a precyzja – typowe błędy i ich konsekwencje
- filozofia zarządzania jakością – kluczowe zasady
- koszty jakości
- pułapki i konsekwencje podejścia opartego na testach
- kontrola a zapewnienie jakości
- podstawowe narzędzia zarządzania jakością
- ciągłe doskonalenie procesów zarządzania.
Zarządzanie portfelami i programami (16h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- cykl życia portfela projektów i programów
- powiązanie portfela ze strategią
- role w zarządzaniu portfelem
- metody selekcji programów i projektów
- metody wizualizacji portfela
- priorytetyzacja i optymalizacja komponentów portfela
- cykl życia programamu
- role w zarządzaniu programem
- ład vs. zarządzanie w programie
- zarządzanie złożonością w programach
- zarządzanie korzyściami programu
- zarządzanie projektami w kontekście programu
- programy transformacyjne.
Zwinne zarządzanie projektami (16h)
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- fundamenty zwinności
- przegląd najpopularniejszych metod zwinnych
- metody zwinne w różnych branżach - przykłady
- wprowadzenie do Kanban
- wprowadzenie do Scrum
- skalowanie metod zwinnych
- budowanie środowiska do zwinnej realizacji projektów.