Monika Kowalska-DomańskaJuż od pierwszego zjazdu wiedziałam, że dokonałam słusznego wyboru. Wykłady były tak interesujące, że kiedy zajęcia się skończyły, czułam niedosyt i żal.
uczestniczka studiów MBA w WSB w Poznaniu
Ideą studiów Master of Business Administration jest wykształcenie umiejętności strategicznego i globalnego spojrzenia na stan oraz funkcjonowanie przedsiębiorstwa zarówno w warunkach krajowych, jak i w środowisku międzynarodowym.
Studia pozwalają na ugruntowanie wiedzy z zakresu prowadzenia i rozwijania biznesu.
Program MBA kierujemy do:
- kadry menedżerskiej, dla której zdobycie wykształcenia kierunkowego jest konieczne w celu rozwoju kariery,
- osób, które potrzebują nabyć lub udoskonalić umiejętności menedżerskie przydatne w typowych sytuacjach biznesowych,
- osób na stanowiskach zarządczych, które nie mają wcześniejszego wykształcenia menedżerskiego i chcą zdobyć kompetencje właśnie w tym zakresie.
Studia trwają 2 lata. Program obejmuje łącznie:
- 320 godzin dydaktycznych,
- 59 godzin pracy własnej na każdy z 19 modułów plus projekt menedżerski,
- 70 godzin pracy własnej przewidzianej na realizację projektu menedżerskiego.
Zjazdy odbywają się średnio raz w miesiącu (w soboty i niedziele) i trwają 8 godzin dydaktycznych dziennie.
Modułowy system nauczania
Program podzielony został na 20 modułów, w tym projekt menedżerski, program realizowany jest podczas 20 zjazdów.
Metody kształcenia
W procesie dydaktycznym wykorzystywane są praktyczne metody nauczania.
Interaktywna forma zajęć
Wykłady uzupełniane są ćwiczeniami, warsztatami, studiami przypadków, treningami i symulacją biznesową, dzięki którym uczestnicy mogą na bieżąco weryfikować swoje umiejętności menedżerskie.
Praca własna
Studia MBA to w dużej mierze praca własna. Uczestnicy otrzymują od wykładowców bezpłatne materiały dydaktyczne (zarówno w wersji fizycznej, jak i online), niezbędne do przygotowania się do zajęć.
Język wykładowy
Wszystkie zajęcia prowadzone są w języku polskim według programu przygotowanego przez WSB Merito i zatwierdzonego przez Radę Programową i Franklin University.
Zaliczenie
Warunkiem ukończenia studiów jest:
- uzyskanie zaliczenia ze wszystkich modułów (formy zaliczenia to na przykład prace zaliczeniowe, egzaminy, projekty grupowe),
- uzyskanie pozytywnej oceny z projektu menedżerskiego i jego obrony
- 100% frekwencja uczestnika na zajęciach.
Ekonomia
Głównym celem modułu jest prezentacja podstawowych mechanizmów rządzących funkcjonowaniem gospodarki rynkowej. Znajomość podstaw teorii ekonomii pozwoli uczestnikom lepiej zrozumieć zjawiska i procesy gospodarcze zachodzące w makrootoczeniu ekonomicznym firmy. Zajęcia nawiązują do realiów polskiej gospodarki, a zwłaszcza polskiej polityki gospodarczej. Opanowanie materiału prezentowanego na zajęciach i zawartego w rekomendowanych podręcznikach pozwoli zniwelować różnice w podstawowej wiedzy ekonomicznej wynikające z różnego wykształcenia akademickiego i wykonywanej pracy.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia :
- podstawowe pojęcia ekonomiczne
- rachunek produktu krajowego
- cykl koniunkturalny
- budżet i polityka fiskalna
- rynek pieniężny i polityka monetarna
- bezrobocie
- inflacja.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- zrozumieć zasady funkcjonowanie gospodarki rynkowej
- analizować i interpretować zjawiska i procesy makroekonomiczne
- identyfikować i oceniać skutki polityki gospodarczej państwa dla wybranego przedsiębiorstwa
- korzystać z informacji ekonomicznych w mediach, a zwłaszcza interpretować wskaźniki makroekonomiczne
- komunikować się, stosując profesjonalne słownictwo ekonomiczne.
Finanse dla menedżerów
Zajęcia w formie gry symulacyjnej (planszowo-excelowej) „Strategia”. Głównym celem modułu jest symulacja rzeczywistości biznesowej w zakresie planowania strategii rynkowej, jej realizacji, oceny oraz modyfikacji.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- podstawowe sprawozdania finansowe
- główne wskaźniki efektywności finansowej (KPI)
- mechanizmy finansowania inwestycji (CAPEX)
- układanie strategii inwestycyjnej
- formułowanie planów i budżetów
- cykl operacyjny i cykl konwersji w przedsiębiorstwie.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- wykonać analizę podstawowych sprawozdań finansowych: bilansu, rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych
- zinterpretować podstawowe pojęcia finansowe, takie jak: marża, wyniki operacyjne (EBITDA, EBIT, EBT, EAT, RE), przychody ze sprzedaży (revenues), koszty operacyjne (OPEX), amortyzacja (depeciation and amortization), budżet inwestycyjny (CAPEX), gotówka operacyjna i inwestycyjna, gotówka wolna (free cash flow)
- stosować w praktyce zagadnienia związane z kapitałem obrotowym oraz obrotowością należności i zobowiązań.
Rachunkowość finansowa
Głównym celem modułu jest zrozumienie istoty i zasad tworzenia bazy informacyjnej, wynikającej z obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych jednostek, a także rozwinięcie umiejętności wykorzystywania rachunkowości do podejmowania operacyjnych i strategicznych decyzji finansowych.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili m.in.:
- zinterpretować dane finansowe
- samodzielnie przeprowadzać analizy sprawozdań finansowych.
Prawo w biznesie
Głównym celem modułu jest przedstawienie zagadnień prawnych użytecznych w pracy menedżera, ze zwróceniem uwagi na aspekty praktyczne oraz wielość uwarunkowań oraz skutków prawnych decyzji menedżerskich z punktu widzenia różnych gałęzi prawa.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- podmioty prawa i ich organizacja
- podmioty gospodarcze
- relacje prawne podmiotów gospodarczych z otoczeniem
- procedury dokonywania czynności prawnych.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- uwzględniać w swojej działalności wieloaspektowość decyzji menedżerskich
- powiązać kwestie ekonomiczne, organizacyjne, podatkowe i prawne przy podejmowaniu decyzji menedżerskich
- uwzględniać możliwości prawne uczestnictwa poszczególnych podmiotów prawa w obrocie prawnym
- stosować prawidłowe procedury nawiązywania i realizacji stosunków prawnych.
Analiza strategiczna przedsiębiorstwa
Głównym celem modułu jest praktyczne zapoznanie uczestników z wybranymi metodami analizy strategicznej oraz warunkami ich skutecznego zastosowania w procesie zarządzania strategicznego.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- determinanty gospodarki rynkowej
- konkurencja i konkurencyjność przedsiębiorstw
- struktury podmiotowe rynku
- etapy zarządzania strategicznego
- wybrane metody analizy mikro- i makrootoczenia
- łańcuch wartości i system wartości (konkurowanie „na wejściach” i „na wyjściach”)
- kluczowe czynniki sukcesu
- model struktury konkurencyjności przedsiębiorstwa
- potencjał konkurencyjności (strategiczny)
- instrumenty konkurowania
- pozycja konkurencyjna (strategiczna).
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- dokonać analizy strategicznej w procesie zarządzania strategicznego
- wskazać determinanty konkurencyjności przedsiębiorstw w skali makro i mikro
- zbudować model umacniania konkurencyjności przedsiębiorstwa
- zastosować wybrane metody analizy mikro- i makrootoczenia.
Zarządzanie strategiczne
Głównym celem modułu jest nabranie przezuczestników praktycznych umiejętności w zakresie budowy skutecznej strategii.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- podstawy strategii niebieskich oceanów
- misja i wizja organizacji w praktyce
- tożsamość organizacji
- zarządzanie przez wartości
- podstawy budowania modeli biznesowych
- definiowanie celów strategicznych
- operacjonalizacja strategii (podstawy balanced scorecard).
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- diagnozować rynek oraz identyfikować jego potencjalnie atrakcyjne obszary
- zbudować spójną tożsamość organizacji oraz efektywny system wartości
- budować modele biznesowe
- stawiać cele strategiczne
- zoperacjonalizować i monitorować strategię (balanced scorecard).
Zarządzanie zasobami ludzkimi
Głównym celem modułu jest rozwój umiejętności związanych z procesem doboru pracowników, oceną ich potencjału oraz ich rozwojem.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- menedżer HR – sylwetka zawodowa
- audyt funkcji personalnej – narzędzia, cele, rezultaty, korzyści
- mapowanie i zarządzanie kluczowymi procesami HR.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- przeanalizować i ocenić strategię zarządzania zasobami ludzkimi oraz jej wpływ na wydajność firmy
- stosować narzędzia z obszaru HR wspierające rozwój pracowników i realizację strategicznych celów przedsiębiorstwa.
Zarządzanie w biznesie międzynarodowym
Głównym celem modułu jest omówienie międzynarodowych strategii biznesowych, a także wpływ czynników ekonomicznych, politycznych i kulturowych na działalność przedsiębiorstwa.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- strategie rozwoju przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym
- strategie regionalizacji na rynku międzynarodowym
- formy umiędzynarodowienia i międzynarodowe strategie polskich przedsiębiorstw.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- dokonać analizy rynków zagranicznych
- przygotować strategię działań obejmujących ekspansję na rynki zagraniczne.
Etyka biznesu a realia rynkowe
Głównym celem modułu jest ukazanie praktycznych aspektów etycznego postępowania w świetle norm i wzorców etycznych w realiach biznesowych.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- etyczne wymiary funkcjonowania firmy w układzie rynkowym
- etyka biznesu w warunkach globalizacji i europejskie standardy etyki biznesu
- podstawy odpowiedzialnej konkurencyjności
- audyt etyczny organizacji
- kodeksy i programy etyczne.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- zrozumieć znaczenie odpowiedzialności etycznej w biznesie i jej wpływ na przyszłość stosunków rynkowych i społecznych
- zbudować nawigacyjną mapę punktów krytycznych w zarządzaniu organizacją i relacji rynkowych narażonych na działania nieetyczne
- doskonalić wewnętrzny proces zarządzania organizacją i zmniejszać koszty wypływające z nieznajomości obowiązujących reguł etycznych w relacjach rynkowych
- świadomie rozwijać kompetencje menedżerskie, wspierające działania etyczne w organizacji i relacjach rynkowych.
Zarządzanie projektami
Głównym celem modułu jest ukazanie najważniejszych zasad zarządzania projektami z kilku najważniejszych perspektyw związanych z rolami w organizacji. Uczestnicy zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności wystarczające do zdefiniowania, powołania i monitorowania projektów oraz do wglądu w ich zawartość, założenia, ograniczenia i ryzyka. Cały program zostanie spięty merytorycznie perspektywą strategiczną – odnoszącą zasadność projektów do celów strategicznych organizacji. Uczestnicy otrzymają również wskazówki, jak planować i rozwijać wiedzę i kompetencję PM w organizacji, m.in. w wymiarze HR.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- projekt z perspektywy kierownika projektu i zespołu projektowego
- projekt z perspektywy sponsora i pozostałych interesariuszy
- projekty w procesach i proces zarządzania pojedynczym projektem
- wprowadzenie do zarządzania programami oraz portfelem projektów i programów
- podstawy strategicznego zarządzania projektami
- modele, metodyki i źródła wiedzy PM
- ścieżki kariery PM w organizacji.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- wyróżnić projekty z działań organizacji
- wyznaczyć cele dla projektów zgodnych ze strategią organizacji
- zidentyfikować najważniejszych interesariuszy i ich wymagania
- zarządzać procesem realizacji i monitorowania pojedynczego projektu
- użyć odpowiednich narzędzi w zarządzaniu projektem.
Marketing
Głównym celem modułu jest przekazanie wiedzy z zakresu marketingu w ujęciu menedżerskim, która pozwoli na wdrożenie i rozwój orientacji marketingowej w firmie oraz analizę i kontrolę aktualnie realizowanych działań. Uczestnicy modułu zostaną zapoznani z najnowszymi trendami w zakresie budowania strategii, marketingu, zarządzania marką i komunikacji marketingowej.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- strategia marketingowa
- kształtowanie przewagi konkurencyjnej
- marketingowe zarządzanie produktem
- zarządzanie marką
- strategia cen, dystrybucji i promocji.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- wyznaczać cele strategiczne i operacyjne przedsiębiorstwa
- ocenić wpływ otoczenia konkurencyjnego na wybór strategii przedsiębiorstwa ze szczególnym uwzględnieniem wyróżników organizacji
- zdefiniować przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa
- zaprojektować strukturę produktów według koncepcji marketingowej
- zaplanować pozycjonowanie produktu według koncepcji J. Trouta.
Komunikacja w biznesie
Głównym celem modułu jest nauka technik komunikacyjnych ważnych w budowaniu zespołu oraz reprezentowaniu organizacji na zewnątrz.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- techniki komunikacji lidera
- autoprezentacja i przemawianie publiczne
- wpływ komunikacji pozawerbalnej na jakość komunikacji w biznesie.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- komunikować zespołowi wizję organizacji, zasady pracy, rozdzielać zadania i odpowiedzialność
- wytyczać jasne i mierzalne cele zespołu oraz jego poszczególnych członków
- doceniać i rozwijać swoich podwładnych
- korzystać z wybranych technik coachingowych w komunikacji
- przygotowywać prezentacje (produktu, usługi lub projektu)
- skutecznie prezentować swoje atuty
- świadomie używać mowy ciała do wzmocnienia przekazu.
Przywództwo i zarządzanie w firmie
Celem modułu jest dostarczenie wiedzy na temat kluczowych kompetencji liderów odpowiedzialnych nie tylko za skuteczną realizację długofalowych celów finansowych, ale także za personel firmy, rozwój indywidualny pracowników, zespołów, działów i całego przedsiębiorstwa.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- najważniejsze role, funkcje, zadania i zakres odpowiedzialności współczesnych liderów
- kluczowe cechy, podobieństwa i różnice liderów
- lider XXI wieku
- metody rozwijania w sobie cech najlepszych liderów.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- wykorzystać wiedzę o kluczowych cechach najlepszych liderów do diagnozy własnego potencjału w obszarze zarządzania oraz do rozwoju pozostałych menedżerów w firmie
- wykorzystywać oraz kształtować istniejące uwarunkowania środowiskowe w celu pozytywnego wpływu na pracę i rozwój liderów
- zaplanować dla siebie działania wspierające rozwój zawodowy w roli lidera
- wybierać te zadania i aktywności dla podwładnych, które wspierają, wzbogacają, budują odpowiedzialność oraz kształtują ich dojrzałość zawodową w pełnionych rolach.
Budowanie efektywnych zespołów
Głównym celem modułu jest doskonalenie warsztatu menedżera w zakresie diagnozowania potrzeb rozwoju zespołu, elastycznego działania i skutecznego realizowania celów biznesowych firmy poprzez wykorzystanie potencjału intelektualnego wszystkich jego członków.
Przedmiotem modułu są m.in. następujące zagadnienia:
- znaczenie zespołów (rola zespołów w biznesie)
- cele zespołu marzeń (efekt synergii w zespole; cechy charakteryzujące wysokowydajne zespoły)
- etapy rozwoju zespołu a świadome przywództwo (profesjonalna diagnoza potrzeb rozwojowych zespołu)
- dynamika zespołowa i umiejętność obserwacji (rola obserwatora w zespole)
- umiejętności komunikacyjne (omówienie modelu okno Johari, który podkreśla znaczenie świadomych obserwacji, komunikacji oraz zaufania)
- zachowanie kierownicze w zespołach (aktywny trening, który uczy, jak diagnozować potrzeby zespołu i dostosować do niego styl kierowania
- system ustalania profilu osobowości (test kompetencji menedżerskich)
- analiza etapów rozwoju zespołu w kontekście realizacji celów (zaawansowany trening menedżerski).
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- rozpoznawać konflikty i stosować efektywne metody ich rozwiązywania
- kierować procesami w zespole poprzez odpowiednie wyznaczanie celów
- poprawiać wyniki poprzez właściwe zastosowanie wewnątrzzespołowej komunikacji na płaszczyźnie merytorycznej i emocjonalnej
- maksymalizować osiągnięcia zespołu i członka “zespołu marzeń” w procesie realizacji celu
- efektywnie wprowadzać zmiany w zespole
- elastycznie sterować wydajnością zespołu i jego członków
- stosować skuteczne style kierowania uruchamiające potencjał członków zespołu
- diagnozować, za pomocą zestawu narzędzi, etapy rozwoju zespołu i przygotowywać na tej podstawie plan działania.
Kultura organizacyjna i zarządzanie zmianą
Głównym celem modułu jest zapoznanie uczestników z koncepcją kultury organizacyjnej, jej wpływem na funkcjonowanie organizacji, zwłaszcza z punktu widzenia praktyk organizacyjnych oraz możliwości wprowadzania zmian.
Przedmiotem modułu są m.in. następujące zagadnienia:
- kultura organizacyjna – podstawowe założenia, elementy składowe, modele
- systemy organizacyjne – „twarde” i „społeczne”
- organizacja jako umowa
- organizacja rutyn firmowych
- przetwarzanie informacji w kulturach i podejmowanie decyzji
- różnicowanie kulturowe organizacji, kultury silne i słabe
- wpływ kultury na uczenie się organizacyjne – LC – współczynnik uczenia się
- zmiana – opór przed zmianą, praca ze zmianą, zarządzanie zmianami.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- identyfikować kluczowe przejawy kultury organizacyjnej
- diagnozować kulturę organizacyjną, w tym czynnik LC
- opisać wpływ kultury organizacyjnej na działanie organizacyjne.
Negocjacje w biznesie
Głównym celem modułu jest zdobycie wiedzy niezbędnej do analizy sytuacji negocjacyjnej, przygotowania się w kluczowych aspektach do negocjacji i ich sprawnego przeprowadzenia oraz podniesienie umiejętności w tych obszarach.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- kluczowe aspekty sytuacji negocjacyjnej: cele negocjacji, górna linia i punkt oporu, BATNA, ZOPA, kwestie, stanowiska
- analiza sytuacji negocjacyjnej z perspektywy teorii gier
- prowadzenie negocjacji – negocjacje złożone, strategie szachowe w negocjacjach
- perswazja w negocjacjach, obrona przed manipulacjami.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- profesjonalnie przygotować się do procesu negocjacji
- stosować strategie negocjacyjne i umiejętnie przełamywać opór w negocjacjach
- formułować perswazyjne komunikaty
- demaskować zachowania manipulacyjne drugiej strony i skutecznie się przed nimi bronić.
Zaawansowane aspekty zarządzania projektami
- planować zadania w projekcie
- posługiwać się metodą kanban
- zarządzać strumieniem pracy i ustalać priorytety zadań.
Rachunkowość finansowa
Głównym celem modułu jest zrozumienie istoty i zasad tworzenia bazy informacyjnej, wynikającej z obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych jednostek, a także rozwinięcie umiejętności wykorzystywania rachunkowości do podejmowania operacyjnych i strategicznych decyzji finansowych.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili m.in.:
- zinterpretować dane finansowe
- samodzielnie przeprowadzać analizy sprawozdań finansowych.
Rozwój osobisty menedżera - metodologia Insights Discovery
Głównym założeniem modułu jest fakt, że każdy człowiek jest wyjątkowy, ma własny styl działania, indywidualne potrzeby i oczekiwania. Moduł zakłada niepowtarzalny sposób rozwijania indywidualnych i zespołowych kompetencji zawodowych, uwzględniając przy tym typy osobowości i odmienne preferencje oraz wskazując, jak najskuteczniej wykorzystać swój potencjał w różnych sferach funkcjonowania.
Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:
- ogólny styl funkcjonowania pracownika
- mocne i słabe strony
- wartości wnoszone do zespołu
- komunikowanie się
- mniej świadome aspekty wizerunku
- typ antagonistyczny
- wskazówki dotyczące rozwoju.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- określić swój styl funkcjonowania, zarówno w sytuacjach pozytywnych, jak i mniej przewidywalnych, stresujących
- rozpoznawać i rozumieć style funkcjonowania różnych ludzi, co wpłynie na poprawę jakości komunikacji w zespole i w kontakcie z klientami
- współpracować z osobami odbieranymi jako „trudne”
- zmniejszać negatywne skutki swoich słabych stron
- budować przewagę konkurencyjną na indywidualności i mocnych stronach.
Projekt menedżerski – konsultacje
Projekty końcowe mają charakter ekspertyzy rozwiązującej problem menedżerski wybranej firmy. Wykonywane są w kilkuosobowych grupach. O wyborze tematu i firmy decydują uczestnicy. Po kilku konsultacjach z prowadzącym i napisaniu raportu odbywa się obrona projektu, która jest okazją do zaprezentowania metody rozwiązania problemu oraz dyskusji z członkami komisji.
Dodatkowe szkolenia
Uczestnicy naszych programów mogą brać udział w ciekawych szkoleniach, które prowadzą doświadczeni trenerzy. Udział w spotkaniach jest bezpłatny. Dzięki szkoleniom można uzupełnić wiedzę i potwierdzić ją certyfikatem.
Wyjazd do USA – MBA Study Tour dla chętnych
Raz w roku dla uczestników programów MBA Wyższych Szkół Bankowych organizowany jest wyjazd do USA z autorskim programem dostosowanym do profilu studiów MBA. Plan pobytu w Stanach Zjednoczonych obejmuje m.in. zwiedzanie Franklin University oraz spotkania i warsztaty prowadzone przez przedstawicieli wybranych amerykańskich firm. Jak dotąd uczestnicy MBA Study Tour odwiedzili również Miami, Atlantę i Waszyngton. Wyjazd jest dodatkowo płatny – więcej informacji można uzyskać w Biurze Programu MBA.