Treść artykułu:

W trakcie całego życia podejmujemy wiele decyzji. zależy nam, by wszystkie były słuszne i zaprowadziły nas do oczekiwanych rezultatów. Jako że  o  naszym  sukcesie  lub  porażce  decyduje  przede  wszystkim  jakość podejmowanych  przez  nas  decyzji,  poświęcamy  temu zagadnieniu wiele  uwagi  zarówno  na  studiach  managerskich, szkoleniach dla kadry najwyższego szczebla czy też podczas naszego rozwoju osobistego.
Uczymy się, że proces podejmowania decyzji  to  następujące  po  sobie  w  logicznym  porządku  czynności,  powiązane  ze sobą związkami przyczynowo-skutkowymi, których efektem jest podjęcie decyzji ostatecznej, i że istnieją trzy fazy procesu podejmowania decyzji: rozpoznanie, projektowanie i wybór.
 
Tym  razem  postanowiłam  poświęcić uwagę  procesowi,  jakim  jest  podejmowanie  decyzji,  ponieważ  w  tak  pędzącym i szybko zmieniającym  się  świecie  z pewnością każdej z nas przyda się chwila  refleksji  i  odświeżenia  czy  też  poznania kluczowych informacji o tak istotnej kwestii.
 
Podejmując ważną decyzję, przejdź zawsze przez pięć istotnych kroków:
  • Zidentyfikuj i sformułuj kwestię, której ma dotyczyć decyzja.
  • Określ kryteria oceny rozwiązania.
  • Wypracuj i oceń rozwiązania.
  • Wybierz  rozwiązanie  i  zaplanuj  jego wdrożenie.
  • Kontroluj efekty podjętej decyzji.
Pamiętaj również, że są trzy fazy procesu podejmowania decyzji:
 
Faza  pierwsza,  czyli  rozpoznanie,  zmierza  do  zidentyfikowania  i  zdiagnozowania  problemu  decyzyjnego  poprzez szukanie odpowiedzi na następujące pytania:
1.  czego dotyczy problem?
2.  czy jest złożony i w jakim stopniu?
3.  Jakie jest źródło powstania problemu?
4.  jaki jest zakres czasowy i przestrzenny problemu?
5.  czy jest to problem powtarzalny czy incydentalny?
6.  Kto  powinien  odpowiadać  za  rozwiązanie problemu?
 
Faza druga, czyli projektowanie, jest najtrudniejsza i wymaga najwyższych kwalifikacji. W  tym  etapie  poszukuje  się  alternatywnych rozwiązań  danego  problemu decyzyjnego  oraz  określa  kryteria  wyboru. Kryteria decyzyjne to wartości, cechy rozwiązania  problemu, które będą  oceniane i porównywane przez decydenta.
 
Faza trzecia, czyli wybór, polega na dokonywaniu oceny każdego wariantu z punktu  widzenia wcześniej przyjętych kryteriów oraz wyboru wariantu spełniającego  w  największym  stopniu  przyjęte kryteria.
Przed  przystąpieniem  do  wyboru  dokonujemy  opisu  każdego  z  nich  poprzez sporządzenie  listy  wad  i  zalet  danego rozwiązania, rozważenie ewentualnych konsekwencji  każdego  z  możliwych  wariantów  rozwiązania,  ocenę  wszystkich rozważanych wariantów z punktu widzenia przyjętej listy kryteriów oraz ocenę podejmowanego ryzyka w stosunku do spodziewanych korzyści.
Zdolność podejmowania dobrych decyzji jest bardzo dobrą drogą, pomocną zarówno we wzroście naszej osobistej wydajności, jak również wzroście wydajności zespołów, którym przewodzimy. Podejmujmy zatem same dobre decyzje – tego życzę nam wszystkim.
--
Iwona Sorbian, słuchaczka studiów MBA w WSB we Wrocławiu; Interim & Change Manager, konsultant, International Coach ICC; aktualnie wiceprezes Stowarzyszenia Coachów Polskich oraz dyrektor ds. zarządzania i reorganizacji w Progress Engineering.